Dat is ook zo, dat was ik vergeten. Op reis gaan is niet eenvoudig, daar komt heel wat planning bij kijken, omdat de wereld bestaat uit landen, en die landen hebben grenzen, en die grenzen gaan pas voor je open als je hebt voldaan aan regels die zijn opgesteld door mensen die zelf liever niet reizen, en uitgevoerd door andere mensen met duidelijke opdrachten en slechte humeuren. Waiting for the barbarians…

Vandaag heb ik een glimp opgevangen van wat me te wachten staat. Het leek me een mooi idee om komende zomer Russisch te gaan studeren in Irkutsk, en daar heen te gaan vanuit Vietnam, per trein via China en Mongolië. Moest allemaal kunnen, met visa en zo. Nou blijkt dat het benodigde studentenvisum voor Rusland standaard een paar dagen voor aanvang van de studie wordt opgestuurd. Opgestuurd waarnaartoe? Ik heb tegen die tijd geen adres. En een paar dagen, dat betekent dat een vliegreis de enige manier is om er op tijd te komen. Daar gaan de plannen… Dan maar misschien vliegen naar Irkutsk, en terug naar Zuid-Oost Azië met de trein, al is voor het visum een retourticket vereist. Expedia biedt retourtickets Kuala Lumpur – Irkutsk aan voor… 2500 dollar… Geintje. Met wat zoeken kom ik op de website van Siberian Airlines, die een special hebben voor Beijing – Irkutsk: vanaf 180 euro! Kijk, dat gaat de goede kant op. Alleen blijkt bij zoeken op datum dat de prijs inclusief ‘toeslagen en belasting’ uitkomt op omgerekend 650 euro, en die ‘special web fare’ kun je bestellen bij hun kantoren… in Rusland. China Southern blijkt ook Beijing – Irkutsk te vliegen. Hun website gaat alleen bij alles wat je doet over van Engels naar Chinees, en met ‘dan maar hier en daar op klikken’ kom je niet veel verder. Dus toch naar een reisagent, en diep in de zakken tasten? Of tegen die tijd voor het visum naar Nederland, en dan in Sint-Petersburg gaan studeren? Toch niet hè?

Even pauze, want er staat een kudde beren op de weg te grijnzen naar de argeloze reiziger. Uiteindelijk komt het allemaal wel goed, maar ik zie nu even niet hoe ik verder moet. Verder moet??? Ik ben nog niet eens vertrokken!