Succesvolle dag vandaag. Eenvoudige successen die niet iedereen zal begrijpen, maar die de dag waardevol hebben gemaakt op hun eigen bescheiden wijze. Ik ben met de boot de rivier afgezakt tot aan het skytrainstation, heb toen de trein genomen naar Siam Square, de middag in MBK doorgebracht, daarna over de klong teruggevaren richting Banglumphu, en het laatste stuk gelopen. Allemaal niets bijzonders. En toch…

Eigenlijk zijn het succesjes die als matroesjkapoppen in elkaar passen. De buitenste pop bestaat uit het simpele besluit om eropuit te gaan, maakt niet uit waar naartoe. Monumenten en musea bezichtigen is niet zo mijn kopje thee, maar het is belangrijk om mobiel te blijven, de vaardigheden die vereist zijn om te reizen met het openbaar vervoer scherp te houden, de kunst van het navigeren niet te verliezen. Vraag me niet waarom dat zo belangrijk is, neem het maar van me aan. In die buitenste pop zit een kleiner popje dat de keuze van de vervoermiddelen voorstelt. Het makkelijkste is natuurlijk in een taxi te stappen, en dat hoeft je in Bangkok geen kapitalen te kosten. Maar dat is te makkelijk om leuk te kunnen zijn. De boot over de rivier, gevolgd door de ‘bovengrondse’, dat is al veel aardiger. En wat betreft de boot over de klong, ik had die wel eens zien varen, maar had geen idee waar die heen ging, en de summiere gratis kaart van de stad die ik ergens had opgepikt laat er geen routes van zien, dus dat was een beetje een sprong in het ongewisse, die nog iets interessanter werd gemaakt door de invallende duisternis, tijd van de dag waarop de mens toch al begint te verlangen naar huis en haard en dus geen verrassingen meer kan gebruiken. Leuk! Stel je die boot op de klong voor als een flink vergrote versie van de bekende longtailboten, met een motor waaruit een zwaar onderaards gebrul opklinkt en die met hoge snelheid langs de huizen aan het smalle kanaal schiet. Als reiziger kun je je niet onttrekken aan een gevoel van trots en opwinding wanneer je, na de klong en de halte gevonden te hebben, met zo’n machtige boot door de stad scheurt.

Het kleinste poppetje was het bezoek aan MBK, dat niet meer is dan een gigantische overdekte markt/warenhuis/winkelcentrum. Bijna bovenin zit een food court waar een goede keuze aan eten en drinken aangeboden wordt tegen hele redelijke prijzen. De afgelopen dagen heb ik hoofdzakelijk bij stalletjes op straat gegeten, die van ’s morgens vroeg tot ’s avonds (heel) laat een enorme verscheidenheid aan voedsel aanbieden. Nu, in MBK, deed ik me in de onpersoonlijke, gekoelde eetzaal na wat curries tegoed aan de zoete kleefrijst met mango die niet overal te krijgen is en waar ik me dus al de hele dag op had verheugd. Er is echt niet veel voor nodig om een man gelukkig te maken… Op de bovenste verdieping zit helemaal achterin een internet café met witte lederen fauteuils. Daarin weggezakt vond ik via MSN contact met Charlotte, en toen was alles goed. Bovendien liep ik tegen seizoen 2 van Prison Break aan. Maar daar hebben we het later nog wel over.