Ik werd wakker, midden in de nacht, en keek naast me.  Ze was er niet. O ja, is ook zo. Werd even later opnieuw wakker, ze was er weer niet. Langzaam begon ik me te realiseren dat die periode van samen op reis zijn die maandenlang heel gewoon geweest was nu echt voorbij was. Zelfs nu, anderhalve dag later, is het nog niet helemaal doorgedrongen, het is alsof ze even ergens heen is en we elkaar zo weer ontmoeten.

Maar goed, ik heb dingen te doen, en doe ze ook. Heb gisteren de grote rugzak met de duikuitrusting in opslag afgegeven, heb de opslag voor een jaar afgehuurd. Heerlijk gevoel om dat achter te laten, weer een last van mijn schouders, en er waren al niet veel lasten meer over. Ga voorlopig toch niet duiken, kan dus verder met alleen het kleine rugzakje: wat kleren, toilettas, laptop, fototoestel en één of twee boeken, klaar. Het leven wordt steeds eenvoudiger, overzichtelijker. Kan het iedereen aanraden: doe weg die ballast, en kijk hoe je je dan voelt. Simplifiez-vous la vie, zei Matthieu Ricard in één van de passages die me begeleiden op mijn pad.

Heb me ook weer vol overtuiging in de Thais taal gestort, en het is goed om te merken dat verloren gewaande kennis weer terugkomt en een solide basis vormt voor nieuwe kennis. Kijk ook al heel erg uit naar de drie maanden in Japan, heb net de vlucht geboekt. Dat leren van die talen, daar ben ik jarenlang af en toe mee bezig geweest, maar dat wilde nooit zo vlotten. De interesse werd meestal gewekt als ik in Japan of Thailand was, maar na een paar dagen weer naar huis moeten, in de wetenschap dat het weer lang zou duren voordat ik terug kon komen, was altijd een vreselijke domper. Dat is nu natuurlijk anders, het is geweldig om niet meer die beperking van tijd te hebben, in de taal te kunnen duiken, en die dagelijks te kunnen gebruiken.

En nu is het lunchtijd, op naar het stalletje waar curries en andere gerechten in bakken uitgestald staan, op de hoek van soi rambuttri, Charlotte weet waar dat is. Waar geen concessies gedaan worden aan tere smaakpapillen, waar Thais eten smaakt zoals Thais eten hóórt te smaken. Hmmm, nog iets om naar uit te kijken! Als we dat nou nog met zijn tweeën konden doen…