Weet ik wel, dat ik gezegd had dat ik pas later weer zou schrijven, maar ja, Charlotte ligt te slapen, en ze heeft de laptop meegebracht, mèt een nieuwe accu, en het hotel biedt een uur gratis internetten aan, en tegen zoveel aanwijzingen dat het oké is om even het log bij te werken kan ik toch geen weerstand bieden?
Nou wil ik trouwens deze keer alleen wat foto’s laten zien die ik om verschillende redenen de moeite waard vind, omdat er een verhaaltje aan vast zit of omdat ze me gewoon bevielen.

De eerste foto is genomen bij een Chinese tempel in Penang. Vogeltjes zitten daar in kooien te wachten op kopers. De bedoeling is één of meer van die diertjes te kopen, een wens te doen en ze dan weg te laten vliegen, in de hoop uiteraard dat je wens uitkomt. Soms vliegen ze ver weg, andere keren komen ze terug bij de kooi waar ze uit gehaald waren, en moeten dan weggejaagd worden…
De volgende laat een winkel zien zoals ik er verschillende gevonden heb. De koopwaar bestaat uit allerlei voorwerpen van papier of karton (auto’s, huizen, geld, kleren enz.) die aan een overledene worden meegegeven tijdens een Chinese begrafenis. Een bloeiende business, als je het aanbod zo bekijkt.

En de laatste van Penang, waar een riksjarijder ligt te slapen met zijn hond. Dit was op het heetst van de dag, dus je mag spreken van een siësta. Maar ook ‘s nachts heb ik deze mannen overal door de stad heen zien slapen in hun riksja. Ze zijn trouwens niet allemaal huis- en haardloos: één keer heb ik een auto zien stoppen bij een riksja die al uren op dezelfde plaats op een vrachtje stond te wachten. Er stapte een jongeman uit die de oude riksjarijder te eten bracht. ‘Mijn zoon’, zei de oude man glunderend.

Dan nog drie foto’s uit Kuala Lumpur. Een foto van de monorail vlak voordat een verschrikkelijke bui losbarst. Een plaatje van een paar jongens die bij het centraal station staan en proberen reizigers in hun bus naar het vliegveld te krijgen. De concurrentie is hevig. Op deze dag werd toevallig de Grand Prix van Maleisië gereden, dus het racecircuit dat vlakbij het vliegveld ligt was bij deze gelegenheid de bestemming van de bus. En een mooie tegenstelling van twee publicaties: de aankondiging dat drugssmokkelaars verplicht de doodstraf krijgen tegen de wat mondainere achtergrond van een horlogereclame.

Zou ze nog steeds liggen te slapen? Even kijken. Tot later!