Jaaaaa…. examen met succes doorstaan, mag weer verder. Als ik het goed begrepen heb kan ik vanaf nu niet meer teruggezet worden, omdat de uitbreiding van de leerstof niet vertikaal gebeurt, maar horizontaal. De basis is kennelijk gelegd. Intussen zijn we verder gegaan alsof er helemaal geen examen geweest is. Het tempo is en blijft moordend. Als je even achterblijft moet je onmiddellijk twee keer zo hard werken om bij te komen. Heb gisteravond niet de les van vandaag voorbereid, kon het meteen al niet meer bijbenen vandaag… Maar overmorgen komt Charlotte weer voor een dag naar Osaka, gaan we samen een dag lang aan hele andere dingen denken.

Had ik al verteld dat ik ben geaccepteerd voor Russische les in Irkutsk? Geloof het niet. De formaliteiten zijn op gang gezet, hopelijk levert de niet-alledaagse situatie van een niet meer zo jonge Nederlander die nu in Japan is maar in Maleisië een visum gaat aanvragen om in Rusland te kunnen studeren geen problemen op.

En hierbij twee foto’s van mijn vriendjes in Okazaki. Boven Mark, Zwitser, heeft een Japanse vriendin die hij in Australië ontmoet heeft, hoopt in Japan werk te kunnen vinden als kok. Onder Manu, Spanjaard, heeft economie gestudeerd en er ook in lesgegeven, deed er Japans bij als hobby, wil ander werk gaan doen maar weet nog niet wat. Doet nu Japans niet alleen als hobby, maar ook om zijn cv wat interessanter te maken.