Nah breik me klomp.

Burocratie is iets waar iedere reiziger vaker mee te maken krijgt dan hem lief is en waar je echt maar één ding mee kunt doen: lijdzaam ondergaan. En dan natuurlijk niet óndergaan, maar ondergáán. Nou is ook van de Russische autoriteiten bekend dat ze mensen die om toegang tot hun land vragen het leven knap lastig kunnen maken. En dus had ik er alles aan gedaan om beslagen ten ijs te komen bij de aanvraag van mijn visum. Althans dat hoopte ik, want de visumeisen die ik had doorgekregen van het bedrijf dat mijn plaatsing en onderdak in Irkutsk begeleidt kwamen niet helemaal overeen met wat ik op de website van de Russische ambassade las.

Goed, kom dus binnen bij de ambassade, word daar te woord gestaan door een hele lieve, moederlijke Indiase vrouw die bemiddelt tussen bezoekers en personeel. Ze vraagt om de uitnodiging van de universiteit en doet die bij één van de formulieren die ik had ingevuld (website zei dat het er twee moesten zijn) en mijn paspoort, en bladert wat door een boek dat vol staat met aantekeningen. Op zoek naar wat een studentenvisum met eenmalige toegang tot het land voor een Nederlander moet kosten, want dat verandert de hele tijd. Uiteindelijk komt ze op een bedrag van 488 Ringgit, als ik het visum overmorgen kom halen. Als ik het vandaag wil wordt het wat duurder.

Eh… ben een beetje bedremmeld. Er was me verteld dat het een maand zou duren voordat ik het visum zou krijgen. Ze heeft me toch wel goed begrepen? Ze heeft toch wel door dat het om een studentenvisum gaat? Ja hoor, en heb ik verder nog vragen? Nou, eh, ja. Want ik heb hier nog van alles dat bij die visumaanvraag nodig is: verzekering, hiv-test, vliegticket, kopieën van dit en van dat…

Allemaal niet nodig, zegt ze vriendelijk lachend. De uitnodiging is het moeilijkst te krijgen, en die heb ik, dus zo is het goed. Even later wordt mijn aanvraag gecontroleerd door het Russische ambassadepersoneel en mag ik… 350 Ringgit betalen.

Nog steeds een beetje beduusd vraag ik of ik daarmee klaar ben. Ja hoor, zegt de Indiase vrouw, komt u overmorgen uw visum maar halen. En ze geeft me een hand en wenst me heel veel succes met de studie.

Heb ik dit allemaal gedroomd? Overmorgen weet ik meer.