Canal Parade, Amsterdam 2010

Ik mag dan af en toe afgeven op Nederland, er zijn nog steeds heel veel dingen om heel blij over te zijn. Mijn fiets is in de goede handen van de Vakantiefietser en daar wordt hard gewerkt aan een spoedige reparatie, die me in staat moet stellen een ticket te kopen naar Bangkok voordat die duur worden. Trouwens, duur… Air Berlin kent grote schommelingen in de prijzen, maar blijft veel en veel goedkoper, vanaf Düsseldorf, dan KLM vanaf Schiphol.

Canal Parade, Amsterdam 2010

Maar die fiets. Het bleek dat zowel de voorvork als de achtervork was verbogen door het ongeluk in Turkije. Niet getreurd, de achtervork is recht gebogen en een nieuwe voorvork zorgde ervoor dat de fiets niet langer naar één kant trok. Nieuwe tassen om de onbruikbaar geworden oude tassen te vervangen, nieuwe bagagedrager, nog wat kleinigheden – klaar.

Iets anders om blij mee te zijn: mijn fototoestel heeft eindelijk, eindelijk een beurt gehad. Half uurtje bij Nikon Service in Beverwijk, en de sensor is stofvrij gemaakt. Dat stof zorgde al lange tijd voor zorgen: iedere foto moest bewerkt worden omdat er donkere vlekken op zaten, en de sensor laten schoonmaken was in het buitenland bijna niet te doen. Beverwijk, dus. Klaar.

Canal Parade, Amsterdam 2010

Intussen was vandaag de Canal Parade van de Gay Pride, uiteraard een gelegenheid voor het maken van foto’s. Een lieflijke, typisch Nederlandse (kan het niet laten… ;-)) motregen die af en toe overging in iets serieuzers zorgde voor verzadigde kleuren en opgestoken paraplu’s die de actie op het water omlijstten.

Misschien kan iemand me hier helpen. Ik begrijp dit niet zo goed: de foto’s die ik vandaag maakte waren allemaal een beetje onscherp en ik weet niet waarom. In het kleine formaat dat hier te zien is valt dat niet zo op, maar als je de foto’s groter ziet wordt duidelijk dat hier iets aan de hand is. Maar wat? Al eerder had ik een foto die om onduidelijke redenen niet scherp was: 1/400, f8, 200 mm, min of meer statisch onderwerp: dat was een foto die ook hier te zien was, van Charlotte en een tractor met twee oudjes erop naast elkaar op de weg.

De foto’s van de Canal Parade zijn gemaakt met een Nikkor 70-300 mm VR lens, met open diafragma (4.5-5.6), sluitertijden van rond de 1/200 en brandpuntsafstanden variërend van 70 tot 200 mm. Nikon D700, 200 ISO, Vibration Reduction aan. Autofocus gaf aan dat was scherpgesteld op datgene wat scherp moest zijn, in de hierboven staande foto’s dus op het middelpunt. Misschien ben ik nog iets vergeten, en als iemand ideeën heeft hoor ik ze graag.

Canal Parade, Amsterdam 2010