Kort berichtje om te zeggen, tegen iedereen die zich zorgen maakt: in Fukuoka, waar ik ben, is niets aan de hand hoor, maak je geen zorgen.
Ik heb gehoord van de aardbeving en de tsunami in het noordoosten van het land, heb nog geen beelden gezien, had uit de eerste berichten begrepen dat het mee leek te vallen, maar intussen is dat geloof ik achterhaald. Maar: van de aardbeving hebben we in Fukuoka helemaal niets gemerkt, en voor de tsunami zitten we aan de verkeerde kant van het land. En mijn kamer is op de zesde verdieping van een gebouw dat op een heuvel staat. Zo. En nou geen zorgen meer maken hoor.

(Aanvulling bij het begin van de volgende dag: intussen van alles op tv en online gezien, heb gisteren de eerste berichten volledig onderschat. Ben gewoon de stad in gegaan om wat te gaan eten, en niemand had het over aardbeving of tsunami, dus toen bleek dat de rest van de wereld het er wel over had, was mijn eerste reactie: nou, er zijn wel vaker aardbevingen, hoor. En Fukuoka is zó ver weg van de getroffen gebieden… Maar de beelden en berichten zijn inderdaad indrukwekkend.)