De keren dat je te maken krijgt met de overheid vormen altijd een dankbaar onderwerp om over te schrijven. Bezoeken aan loketten waar je, als je eindelijk aan de beurt bent, verteld wordt dat je bijna alle benodigde formulieren bij je hebt, maar niet alles, en kom maar een andere keer terug. Lijsten met vereiste handelingen die moeten worden doorlopen en waar dan nog van alles aan toegevoegd wordt als je denkt alles gedaan te hebben. Eisen, soms, die met elkaar in tegenspraak zijn of logischerwijs niet uitgevoerd kunnen worden omdat verschillende instanties op verschillende wijze werken.

In het verleden heb ik al af en toe verteld over dat soort perikelen, die samenhingen met de aanvraag van mijn Maleisische verblijfsvergunning of het regelen van onze bruiloft. Charlotte bevond zich al eens in een catch-22 situatie toen ze probeerde haar paspoort te vernieuwen.

Deze keer lopen we tegen allerlei obstakels aan bij het aanvragen van Charlotte’s verblijfsvergunning voor Maleisië.

Het zou gemakkelijk moeten zijn, een pure formaliteit, want de mijne is immers al jaren geleden goedgekeurd. Mijn navraag naar de te volgen procedure leverde in eerste instantie een lijstje met drie benodigde handelingen op, het zou de eenvoud zelve zijn. Nog dezelfde dag kwam er een e-mail overheen: sorry, we hebben u de verkeerde informatie gestuurd, hierbij de lijst met tien zaken die geregeld moeten worden. En een paar dagen later kwam er nog een e-mail: sorry, er zat nog niet alles bij, bij deze nog wat formulieren. Tegen die tijd hadden we net een middag voor niets bij de immigratiedienst in Putrajaya doorgebracht en hadden we al begrepen dat we er nog niet helemaal waren.

Eén van de eerste zaken die we al in Penang probeerden te regelen was een ziektekostenverzekering. Zelfde probleem als toen ik dat voor mezelf probeerde: om een verblijfsvergunning te krijgen moet je een ziektekostenverzekering hebben. Maar om een ziektekostenverzekering te kunnen afsluiten moet je een verblijfsvergunning hebben. Dat kan dus niet. Heleboel heen en weer getelefoneer, en uiteindelijk kregen we een voorwaardelijke verzekering. De voorwaarde was natuurlijk dat hij pas ingaat als we een verblijfsvergunning laten zien.

Maar ons bezoek aan de immigratiedienst, enkele tientallen kilometers ten zuiden van Kuala Lumpur, was voorbestemd vruchteloos te blijven, want we hadden nog niet alle formulieren, en er moest ook nog een (symbolische) borgsom betaald worden, officieel gemaakt met een formulier dat moest worden afgestempeld in Kuala Lumpur. Nou goed, daar kun je nog overheen komen. De werkelijke bezwaren kwamen op het gebied van de huwelijksakte.

‘Laat deze eerst maar eens vertalen, kom dan maar terug’.

??? ‘Maar dit is een internationale akte, kijk maar, de Engelse teksten staan ertussen’.

‘Hm. Oké, maar het is een kopie, dus die moet eerst worden gelegaliseerd bij de Nederlandse ambassade’.

‘Kopie? Dit is alles wat we ooit hebben gekregen’.

‘Legaliseren bij de ambassade’.

Wij af naar de ambassade. Daar werden we vriendelijk lachend gewezen op de juiste procedure.

‘Wij legaliseren niet, dat had u in Nederland moeten laten doen. U moet eerst naar het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag om het gemeentezegel te laten legaliseren, en dan naar de Maleisische ambassade, ook in Den Haag, om de handtekening van buitenlandse zaken te laten legaliseren. Dan kunt u hier verder’.

‘Maarre, bij de immigratiedienst zeiden ze dat een stempel van u voldoende was’.

‘Dat kunnen we echt niet doen hoor, dat gaat tegen de internationale afspraken in’.

Maar, maar…

Er zit niets anders op. Aan het eind van het jaar, als we toch (even) in Nederland zijn, zullen we naar Den Haag moeten. Met een tegen die tijd opnieuw aangevraagde internationale huwelijksakte, omdat ze maar een half jaar geldig zijn. En dan opnieuw proberen een voorwaardelijke ziektekostenverzekering af te sluiten, en opnieuw allerlei formulieren invullen, en borg betalen, en stempels laten zetten, en…

Ik ben benieuwd wat er tegen die tijd voor ons verzonnen wordt. We gaan nu eerst maar eens terug naar Penang.