20130512-182435.jpg

O nee, dat was niet de bedoeling. Deze foto had ik alleen vanaf de iPod Touch willen uploaden, en in plaats daarvan werd hij meteen gepubliceerd. Ik laat hem maar staan. Dit is een plaatje van vandaag, in Penang.

Trouwens. Op het bord staat: schoenen uit voordat u binnenkomt. Dat brengt me op een levensgrote reclame van Edwin jeans die in de stad hangt. Je ziet een knul die zogenaamd relaxed over een bank hangt, maar wat me in elkaar doet krimpen wanneer ik die reclame zie is dat hij met zijn schoenen aan over de bank ligt.

Er is geen Aziaat die binnenshuis zijn schoenen aanhoudt, en als je iemand wilt beledigen is dat een goeie manier: alle viezigheid van de straat mee naar binnen nemen en overal achterlaten. De reclame is gemaakt door iemand die niets van Azië weet, of anders door iemand die bewust choqueert.

En dat hier op een bord staat dat de schoenen uit moeten komt doordat dit een openbare plaats is, een heiligdom, waar kennelijk ook af en toe mensen hun schoenen aanhouden. Chinezen, zelfs. Waar gaan we naartoe…