Gedroogd fruit

Gedroogd fruit

Bukhara klinkt oud, heel oud. Klinkt naar zijderoute en woestijn en oase en zo. Klinkt de moeite waard om te bezoeken. Waar ik niet op voorbereid was, waren de hordes toeristen op georganiseerde reizen, de souvenierwinkels, de mensen die je geld willen wisselen, ansichtkaarten of tapijten verkopen, taxidiensten aanbieden. En, toegegeven, de erg mooi gerestaureerde aandenkens van een gouden tijd.

Russisch hoor ik, en Engels, Frans, Nederlands, maar vooral heel veel Hebreeuws, komend van mensen die het stadium waarin je ze ‘oudje’ zou kunnen noemen allang gepasseerd zijn en die volkomen ongegeneerd voldoen aan alle clichés van de groepsreiziger.

wpid-20150406_144048_20150406150837878.jpgVooral jongere Oezbeken spreken in Bukhara wat Engels, de oudere hebben nog vloeiend Russisch leren spreken. Een oud vrouwtje dat me geld vraagt ‘voor brood’ spreekt me aan met сынок (synok), wat letterlijk ‘zoontje’ betekent. Op dezelfde manier zou ik haar kunnen aanspreken als бабушка (baboesjka, omaatje, met de klemtoon op de eerste lettergreep). Kijk eens, zegt ze, daar is een auto gevallen. Ехали, ехали и упали. Ze reden, ze reden en toen vielen ze. Ik kijk waar ze heen wijst: een typisch geval van ‘de macht over het stuur verloren’, van de weg geraakt, over meerdere obstakels heen gereden en een stuk lager op de zijkant terecht gekomen. Later kom ik er nog eens voorbij, op het moment dat een kraan het onfortuinlijke voertuig terug op de weg zet.

Laten het verder de foto’s zijn die over Bukhara vertellen. Het is vooral de mooie kant van de stad die erom vraagt gefotografeerd te worden, maar om niet te eenzijdig te berichten zit er ook een plaatje bij waar weinig toeristen mee naar huis zullen gaan.

image

Overzicht vanaf een plek waar ik eigenlijk niet mocht zijn maar voor een beetje geld toch toegang toe kreeg.


image

Binnen worden tapijten verkocht, en ander handwerk.


image

Even luister ik mee, maar al snel duizelt het van de namen en jaartallen.


image

Er zijn plaatsen waar je je alleen kunt wanen.


image

Of bijna alleen.


image

Fraai handwerk.


image

En mooie geuren.


image

Woonhuizen niet ver van de oude binnenstad. De buis die dwars door het beeld loopt is van de stadsverwarming en waterleiding.


image

Bukhara-scharen


image

Voor Oezbeeks geld moet je diepe zakken hebben.


image

Dit museumstuk is niet waar het op lijkt. Hier werden theekommen in bewaard.